top of page
Anna og Daniel - Wonderful Weddings 2025 025.jpg

RECEPTIONEN

BANGE FOR AT GÆSTERNE

SKAL KEDE SIG?

Som professionel bryllupsfotograf ved jeg, at planlægningen af en perfekt bryllupsdag involverer mange overvejelser, herunder hvordan man sikrer, at gæsterne er underholdt og engagerede, især under receptionen. Det er manges bekymring, når I som brudepar skal have taget portrætter og dermed er væk fra festen i et stykke tid. Med receptioner, der kan strække sig fra 2 til 5 timer, er det vigtigt at tage hensyn til, at jeres gæster har en uforglemmelig oplevelse.

For at undgå lange ventetider mellem ceremonien og middagen, som kan tære på gæsternes energi og humør, foreslår jeg at planlægge en mere komprimeret dag, medmindre I har mulighed for at tilbyde overnatning. Dette giver jer mulighed for at indføre en periode inden middagen med "fri leg", hvor gæsterne kan slappe af eller skifte tøj før middagen. Et bud på en effektiv tidsplan kan du finde HER.

Under en typisk 3-timers reception, hvor I som brudepar måske skal være væk i en time til portrætfotografering, er der stadig rigelig tid til at gæsterne kan nyde hinandens selskab, indtage lækre snacks og drikkevarer, og ikke mindst fejre jeres kærlighed. Husk, mange af jeres gæster har måske ikke set hinanden længe og vil værdsætte muligheden for at genoptage kontakten.

PLANLÆG KAGESKÆRINGEN

 

En kageskæring kan lægges mange steder. Nogle vælger endda at tage bryllupskagen som desserten til middagen. Og det kan man selvfølgelig også. Husk det er jeres fest og I skal jo gøre det som giver mening for jer i sidste ende.

Jeg ser engang i mellem at brudeparret planlægger dagen på den måde, at de får taget deres portrætter på vejen fra kirken og hen til festlokationen. Selv om det virker oplagt, når man nu alligevel måske skal ud og køre, er det ikke noget jeg anbefaler. De fleste af jeres gæster vil jo køre direkte til jeres lokalet og uanset hvor gode personalet er til at tage i mod dem, vil de ofte være lidt afventende - også med snacks og drikker - til I kommer. Med andre ord, så syntes jeg ikke der er nogen grund til at lade folk vente.

Gør i stedet det at I følges ad og ankommer til receptionen, sammen med gæsterne. Så giver I lige folk lov til at lande, tisse af osv. Og så starter I med at samle alle og byde folk velkommen, sige tak og skål og evt. introducere jeres toastmaster, som der kan fortælle hvad der skal ske resten af dagen. Og lige der beder I så om at få bragt bryllupskagen ud, som I som brudepar så starer med at skære for. Og her kommer der smarte så!


Når I har spist jeres stykke og folk stiller sig I kø til at få kage og lidt at drikke, går I så ud og får taget billeder. Så er alle aktiveret, budt velkommen og landet. På den måde er der en lille time til kage, at alle får også sagt hej til hindanden imens I er væk. Det plejer at fungere rigtig godt.

Anna og Daniel - Wonderful Weddings 2025 029.jpg

AKTIVITETER

For at gøre receptionen endnu mere mindeværdig, kan I overveje at inkludere underholdningselementer, der afspejler jeres personligheder og gør receptionen lidt mere aktivitetsfuld. Det kan være fordi I føler at der måske bliver for langt tid til at gæsterne kan underholde sig selv og hindanden - eller bare fordi det er hyggeligt. Her er nogle forslag til underholdning, som både kan nydes med og uden jeres tilstedeværelse:

 

Havespil
 

Tilføj et element af sjov og leg med spil som stigegolf, kroket eller ringspil, som let kan sættes op i haven eller indendørs med et tæppe som underlag. Det skaber hurtig nogle små gruppeaktiviteter rundt omkring og er både billigt og nemt.

Tryllekunstner eller ballondyr
 

Underhold både børn og voksne med en halv times magi fra en professionel tryllekunstner. De kan altså sagtens hyres til både det yngre og ældre publikum. Ballondyr er måske lidt mere relevant, hvis man har en reception med mange børn bland gæsterne.

Tattoobar
 

For et brudepar, der ønsker at tilføje et kreativt og måske lidt anderledes, vil en tattoobar med midlertidige tatoveringer være et hit. Dog er det nok bedst egnet til dem, hvor vennekredsen syntes det er sjovt.

Livemusik

 

Intet slår atmosfæren af live musik i dejligt vejr. Overvej en duo, trio eller måske en strygerkvartet for at tilføje en elegant touch. Ikke nok med at det lyder super godt, så har det også en underholdningsværdi.

Falske tjenere

 

Tilføj et komisk element til festen med falske tjenere, der med garanti vil skabe forundring og latter. Det kan selvfølgelig også dele vandene lidt, da nogle vil mene at det er for "plat" eller for revy-agtigt. Min erfaring er dog at det har været super underholdende, de gange jeg har oplevet det, hvor alle gæsterne har været flade af grin.

Kasser med gode råd
 

Opfordre jeres gæster til at skrive personlige hilsner eller god råd, som I kan åbne og læse på jeres første årsdag. Det er noget som er meget populært og nogle gange også i form af et indslag fra nogle af gæsterne, under middagen.

 

 

At inkludere nogle af disse elementer vil ikke kun holde jeres gæster underholdt, men også tilføje et personligt præg til jeres bryllupsdag og ruske folk lidt sammen. Det vigtigste er at finde en balance, så I sikrer, at gæsterne føler sig værdsatte og inkluderede i jeres fejring, uden at det føles overvældende eller påtvunget. Så ikke alt for mange aktiviteter. De er trods alt kommet for at fejre og være sammen med jer. Lad jeres kærlighed og personligheder skinne igennem i hvert element af jeres bryllupsdag, og skab minder, der varer livet ud.

Majse og Søren 145.jpg

TIMING OG PLANLÆGNING

Ved at tænke kreativt og personligt omkring underholdningen til jeres bryllupsreception, skaber I ikke kun en mindeværdig oplevelse for jeres gæster, men også en dag, der afspejler jer som par. Det er de små detaljer og unikke elementer, der vil få jeres bryllup til at skille sig ud og blive husket i mange år fremover.

Når I planlægger underholdningen, er det dog vigtigt at tage højde for jeres gæsters forskellige interesser og aldre. En anden ting at overveje er timingen for underholdningen. Det kan være en god idé at planlægge visse aktiviteter eller underholdning til specifikke tidspunkter i løbet af receptionen, især hvis I ved, at der vil være perioder, hvor I som brudepar er optaget, for eksempel under fotograferingen. Dette sikrer, at der altid er noget, der engagerer og underholder jeres gæster, hvis I er bange for at de ikke kan underholde sig selv og hindanden.
 

Husk, kommunikation er nøglen til en vellykket reception. Informér jeres gæster om de planlagte aktiviteter og underholdning ved ankomsten til receptionen. Dette kan også gøres gennem jeres bryllupsprogram, skilte på dagen eller en kort annoncering fra toastmasteren. Ved at gøre dette sikrer I, at alle føler sig inkluderet og ved, hvad der er tilgængeligt for dem.
 

Endelig, husk at nyde øjeblikket. Selvom det er fantastisk at have underholdning og aktiviteter planlagt for jeres gæster, er det vigtigste, at I som brudepar har mulighed for at nyde jeres store dag. Underholdningen er der for at supplere jeres fejring, ikke for at overtage den. Tillad jer selv at være til stede i nuet, omgivet af venner og familie, og lad jeres kærlighed være det, som virkelig lyser op dagen.

Cornelia og Scott - Wonderful Weddings 2025 027.jpg

GRUPPEBILLEDER AF
FAMILIE OG VENNER

Når I er færdige med jeres fotografering kan I selvfølgelig lige sætte jer lidt ned, får lidt at drikke og måske spise en snack. Og når det er klaret - afhængigt af tidsplanen - vil I opleve at gæsterne gerne vil have taget billeder sammen med jer. Og det faktisk et perfekt tidspunkt at gøre det på her i slutningen af receptionen og før I skal til bords.

Jeg anbefaler at I starter med det store fællesbillede og så derfra arbejder jer "nedad" igennem de mindre grupper. Sørg for at få skrevet de forskellige grupperinger ned hjemmefra, så I ikke glemmer det. Og så rådfør jer med jeres fotograf omkring hvordan dette kan gripes an. Men uanset hver er det hvertfald et godt tidspunkt lige inden maden, at få samlet alle gæsterne, få taget de her gruppebilleder også gå til bords og til velkomstdrink.

Cornelia og Scott - Wonderful Weddings 2025 072.jpg

BAND, DJ ELLER
PLAYLISTE?

Cornelia og Scott - Wonderful Weddings 2025 027.jpg

TIDSPLANEN

FOR DAGEN

Jeanne og Carsten - Wonderful Weddings 2025 003.jpg

DEN GODE
BRYLLUPSTALE

FIND DEN
RIGTIGE FOTOGRAF

Marianne og Rasmus - Wonderful Weddings 2025 003.jpg

UNPLUGGED
BRYLLUP?

Anna og Daniel - Wonderful Weddings 2025 023.jpg

HVAD SKAL DER SKE
TIL RECEPTIONEN?

bottom of page